Przyszłość to współpraca i łączenie sił

Wszystkie firmy, nie tylko z branży ubezpieczeniowej, muszą ukrywać część swojej wiedzy i kluczowego know-how przed konkurencją lub wiadomością publiczną. Tylko w ten sposób mogą uzyskać przewagę konkurencyjną i dzięki niej wytworzyć wartość dodaną oraz osiągać zyski. Utrzymanie tajemnicy jest znacznie łatwiejsze, gdy wszystkie działy firmy znajdują się pod jednym dachem i jest ona samowystarczalna. Jednak, z drugiej strony, takie firmy stają się coraz większe, powolne, ociężałe, słabe pod względem przepływu informacji i w niektórych obszarach również ograniczone. Ponadto, obsługa działalności wielu działów jest dość kosztowna. Dlatego wiele firm decyduje się na inne rozwiązania — współpracę z zewnętrznymi specjalistami, firmami doradczo-rozwojowymi czy firmami z tej samej branży. Sektor ubezpieczeniowy nie stanowi tu wyjątku.

Nowe czynniki ryzyka wymagają nowych rozwiązań

Jedyną stałą w świecie ubezpieczeń jest ciągła zmienność. W ostatnim czasie najbardziej widoczne stały się zmiany w zakresie nawyków klientów i nowych technologii, które silnie wpływają na produkty ubezpieczeniowe, czynniki ryzyka, a także zakresy ubezpieczeń. Z badania przeprowadzonego przez firmę ubezpieczeniową Munich Re wynika, że około trzech czwartych ubezpieczycieli jest przekonanych, że digitalizacja będzie miała ogromny wpływ na branżę. Konieczne będzie nauczenie się odpowiedniego analizowania i oceniania poszczególnych rozwiązań technologicznych oraz odpowiednie reagowanie na nie. Na przykład, przewiduje się, że rozwój samochodów autonomicznych w ciągu kilku lat całkowicie zrewolucjonizuje obszar odpowiedzialności, a rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję będą miały jeszcze silniejszą siłę oddziaływania. To, oczywiście, nie koniec, ponieważ digitalizacja zadomowi się we wszystkich dziedzinach naszego życia, co wywoła coraz większy popyt na produkty spersonalizowane.

Jak osiągnąć cel szybciej i mniejszym kosztem

Firmy ubezpieczeniowe mają własne sposoby tworzenia nowych produktów, które jednak zbyt często podlegają ograniczającym przepisom, procedurom i długim analizom. Poza tym ubezpieczyciele tak naprawdę nie słuchają potrzeb i wymagań pojedynczych klientów. Jednak właśnie w postaci zmiany nawyków, zachowań i wymogów klientów wpływ nowoczesnych technologii będzie w tym sektorze najbardziej odczuwalny. Innowacyjne firmy i start-upy, często określane mianem InsurTech, posiadają lepszy i dokładniejszy wgląd w zachowania klientów, a do tego, dzięki znacznie większej elastyczności są w stanie nadążać za zmianami w nawykach i oczekiwaniach konsumentów. Oferowane przez nie usługi odpowiadają na potrzeby ubezpieczonych, którzy oczekują szybkich reakcji ze strony ubezpieczycieli, zakresów ubezpieczeń dostosowanych do ich rzeczywistych wymagań oraz prostej komunikacji za pośrednictwem nowoczesnych kanałów (aplikacji, stron internetowych itp.). Współpraca z takimi firmami i korzystanie z ich rozwiązań to dla tradycyjnych ubezpieczycieli najlepszy sposób na szybką adaptację do potrzeb klientów. Z badania przeprowadzonego przez firmy PwC (PricewaterhouseCoopers LLP) i Startupbootcamp InsurTech wynika, że 75% członków kadr kierowniczych badanych firm ubezpieczeniowych jest tego świadomych. Mimo że eksperci ostrzegają, że sektor InsurTech może poważnie podkopać pozycję ubezpieczycieli, ci i tak wolą postawić na współpracę. Dzięki niej obie strony mogą zwiększyć zyski i obniżyć koszty, a to oznacza brak przegranych.

„Zrób to sam” odchodzi do lamusa

Wewnętrzny rozwój produktów jest niezbędny do osiągania przewagi konkurencyjnej, ale powinien obejmować wyłącznie podstawowe obszary i rozwiązania. W przypadku bardziej wymagających projektów na wielką skalę, takich jak digitalizacja, większy sens ma skorzystanie z doradztwa i rozwiązań innych firm o bogatym doświadczeniu w danej dziedzinie. Dla firm ubezpieczeniowych, które podjęły decyzję o modernizacji procesów w ramach digitalizacji, obejmującej wprowadzenie tabletów do składania podpisów, pierwszym krokiem powinno być rozesłanie zapytań ofertowych. Zachęcamy do kontaktu z nami! Dzięki bogatemu doświadczeniu jesteśmy w stanie pomóc w utworzeniu zapytania ofertowego idealnie dostosowanego do potrzeb konkretnego projektu digitalizacyjnego.