Jakiego rodzaju polisy ubezpieczeniowe i w jaki sposób będziemy kupować jutro?

Szybkie i nagłe zmiany technologiczne wpływają na wszystkie obszary życia. Konsumenci stają się coraz bardziej wymagający przy myśleniu, robieniu zakupów, wyszukiwaniu informacji, zamawianiu usług. Inaczej się też komunikują. Ich czas to pieniądz, oferuje się im wiele różnych możliwości, a najbardziej wartościową w zalewie ofert jest ta, która jest najlepiej dopasowana do danej osoby. Usługodawca, któremu uda się spełnić określoną potrzebę konsumenta zyskuje przewagę nad usługodawcą, który spełnia grupowe potrzeby konsumentów.

Od zmian nie ma wyjątków

Wszystkie dziedziny i branże muszą dostosować się do nowej sytuacji na rynku, a branża ubezpieczeniowa nie jest tu wyjątkiem. Przed firmami ubezpieczeniowymi w najbliższej przyszłości stać będzie coraz więcej wyzwań, zmuszających je do całkowitej zmiany i adaptacji swoich ofert. W ostatnich kilku latach dość dużo mówiło się o zmianie, wyzwaniach i niezbędnych adaptacjach, więc przyjrzyjmy się dziedzinom, które dla branży ubezpieczeniowej będą szczególnie interesujące.

Od nowoczesnych technologii do starzenia się ludności

O jakich produktach „klasyczni” agenci ubezpieczeniowi nie mają jeszcze najmniejszego pojęcia, a które będą bardzo na topie w najbliższej przyszłości?

Wspólne korzystanie z samochodów

Korzystanie z samochodów zmierza w kierunku wypożyczania, współdzielenia aut, korzystania z różnego rodzaju pojazdów do przemieszczania się w obrębie miast i na długie dystanse oraz leasingu na określony czas. Jak do tej nowej sytuacji dostosują się ubezpieczenia samochodowe, jeśli z pięciu aut będzie wspólnie korzystać dziesięciu różnych użytkowników? Czy nadal będą istnieć ubezpieczenia pojazdów czy raczej ubezpieczenia poszczególnych kierowców, ze specjalnym ubezpieczeniem dla kierowców, ważnym dla wszystkich samochodów?

Zagrożenia związane z pojazdami autonomicznymi

Nie da się ukryć, że będzie to jedno z największych wyzwań dla firm ubezpieczeniowych, producentów samochodów i ustawodawców, zwłaszcza kwestia odpowiedzialności w razie wypadków. Nawet dziś liczba pytań na ten temat jest ogromna. Kto będzie ponosić winę, jeśli dojdzie do wypadku? Czy będzie można siadać za kierownicą w stanie nietrzeźwości? W sytuacjach ekstremalnych, kogo samochód będzie chronić – pieszych czy kierowcę? Czy będzie można regulować poziomy bezpieczeństwa i inne ustawienia? Czego należy się spodziewać w okresie przejściowym, gdy oprócz samochodów autonomicznych na ulicach będzie jeszcze dużo „normalnych” aut? Czy mamy kontynuować? Użytkownicy mogą odmówić opłacania ubezpieczenia za pojazd autonomiczny, nad którym nie mają kontroli oprócz ustawienia miejsca docelowego, a liczba wypadków powodowanych przez kierowców drastycznie się zmniejszy. Co będą musiały oferować właścicielom takich samochodów firmy ubezpieczeniowe?

Ubezpieczenie spersonalizowane i „pay-per-use” (płacenie za użytkowanie)

Coraz częściej konsumenci się zastanawiają: „Dlaczego mam płacić za coś, z czego nie korzystam?” W świetle takiego rozumowania, produkty ubezpieczeniowe będą musiały stać się bardziej spersonalizowane i dostosowane do potrzeb poszczególnych osób, czego rezultatem będą polisy ubezpieczeniowe oparte na wykorzystaniu zastępujące ubezpieczenia mienia. Czy będzie nas stać na to, by nasze domy, mieszkania i samochody były nieubezpieczone, gdy nie są użytkowane, a ubezpieczeni byliby jedynie użytkownicy? Czy będziemy kupować polisy ubezpieczeniowe jako osoby, a polisy te będą obejmować wiele różnych rodzajów ryzyka? A jeśli dodamy do tego korzystanie z różnych narzędzi do porównywania ofert i możliwości natychmiastowego zakupu specjalnych polis ubezpieczeniowych, to rozwiązaniem na przyszłość jest personalizacja, szybkie reagowanie i dokładna znajomość potrzeb konsumentów.

Ubezpieczenie P2P (peer-to-peer, społecznościowe)

Tworząc grupy zwane pulami ubezpieczeniowymi, posiadacze polis mogą wiele zyskać, ale jednocześnie wiele ryzykują. Każda osoba w grupie wnosi składkę na wypłaty odszkodowań i ubezpiecza się w firmie ubezpieczeniowej, która działa jako towarzystwo reasekuracji. Sieci społecznościowe umożliwiają działanie przy mniejszych wydatkach na marketing, a oryginalne pomysły zwabiają ogromną liczbę posiadaczy polis. Jednocześnie lepsza kontrola nad całą pulą ubezpieczeniową oraz prawo do odszkodowania lub wypłaty roszczeń zmniejszają możliwość oszustwa. Jeśli grupa odkryje, że jakiś członek działa w sposób oszukańczy, wydalają go i odbierają możliwość niedrogich ubezpieczeń.

Ubezpieczenie aktywów online

Wiele danych, usług i obsługi w codziennym życiu coraz bardziej przenosi się do Internetu i chmur, co stwarza zapotrzebowanie na nowy rodzaj produktów ubezpieczeniowych. Do najbardziej wrażliwych należą różne bazy danych, z których powodu już teraz wiele firm jest obiektem ataków. Kradzież wrażliwych danych i haseł może spowodować znaczne szkody, dlatego też ubezpieczenie w tej dziedzinie oferuje wiele nowych możliwości, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że bardzo wiele firm specjalizuje się w zbieraniu danych osobowych i innych danych.

Od właściwych danych do właściwej oferty

Badania pokazują, że podążanie za zwyczajami klientów, zbieranie i analizowanie danych gruntownie zmienią sektor ubezpieczeń w przyszłości. W oparciu o zebrane dane firmy ubezpieczeniowe będą przewidywać możliwe ryzyka, rzeczy, z których posiadacz polisy korzysta najczęściej, oraz produkty ubezpieczeniowe, których potrzebuje. Posiadacze polis zwykle chcą mieć niedrogie, a przede wszystkim przydatne ubezpieczenie, które obejmowałoby również korzyści dodatkowe, na przykład różne usługi typu assistance itp. Im więcej zbierze się danych na temat posiadacza polisy, tym lepsza będzie oferta ubezpieczeń: zdrowotnych, na życie, samochodu, od wypadków, domu i innych.

Rozwiązania dla agentów ubezpieczeniowych przyszłości

Kupowanie polis ubezpieczeniowych online, korzystanie z urządzeń mobilnych i stron do porównywania ofert spowoduje znaczący spadek liczby agentów ubezpieczeniowych. Pozostaną jedynie najszybsi i najbardziej elastyczni, i to jedynie dzięki połączeniu nowoczesnej technologii i oprogramowania. Będą one kluczowe do identyfikacji potrzeb posiadaczy polis, przyspieszenia postępowań i zapewnienia jak najlepszej obsługi użytkownika po zakupie polisy ubezpieczeniowej.