3 rodzaje korzyści z technologii dla firm oferujących ubezpieczenia zdrowotne

Branża ubezpieczeń zdrowotnych niewiele się zmieniła w ciągu ostatniego stulecia. Związek między ubezpieczycielami a klientami, choć skomplikowany, miał przez wiele dekad charakter przeważnie transakcyjny i bezosobowy.

Dzięki technologii XXI wieku branża przechodzi ogromną transformację. Teraz, gdy konsumenci mają nieograniczony dostęp do informacji w zasięgu ręki, dysponują większą władzą i wiedzą przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Jednak technologia nie przynosi korzyści wyłącznie dzisiejszym konsumentom; firmy na całym świecie mogą na własną korzyść wykorzystywać „hiperłączność” klientów. A branża ubezpieczeniowa uzyskuje dzięki tej rewolucji cyfrowej wyjątkową szansę.

Jak z tej zmiany mogą najlepiej skorzystać ubezpieczyciele? Poniższe trzy kroki mogą podsunąć wam pomysł.

Krok 1 Korzystanie z mobilnej technologii zdrowotnej, by poznać konsumentów

Ponieważ większość ludzi ma często smartfon czy laptop w zasięgu ręki, dane na temat stylu życia i potrzeb zdrowotnych klientów można zbierać w sposób ciągły. Istnieje szansa, że nawet jeśli klient nie ma w pobliżu smartfona, to może nosić urządzenia takie jak FitBit, które śledzą jego zwyczaje dotyczące snu, kroki, kalorie i puls.

Informacje te są cenne zarówno dla dostawców opieki zdrowotnej jak i ubezpieczycieli w prognozowaniu potrzeb w zakresie opieki zdrowotnej. Skoro już są łatwo dostępne, dlaczego ich nie użyć na swoją korzyść?

Większość prywatnych firm opieki zdrowotnej jeszcze się nie nadąża za tymi możliwościami, ale niektóre już zaczęły. W 2014 roku francuska firma ubezpieczeniowa AXA uruchomiła program motywacyjny, udostępniając klientom urządzenia śledzące Withings Pulse i oferowała nawet 100 euro zniżki klientom, którzy przeszli określoną liczbę kroków dziennie.

Po zaoferowaniu klientom zachęty do wykorzystania informacji AXA była w stanie przejść do kolejnego kroku w dziedzinie maksymalizacji danych.

Krok 2 Dostosowanie produktów do potrzeb klientów

Zgromadziliście dość danych, by wiedzieć, że „Klient A” to zagorzały biegacz. Nie tylko codziennie biega po 30 minut, ale korzysta z aplikacji fitness do zapisywania posiłków.

Ponieważ dysponujecie informacjami o zwyczajach zdrowotnych Klienta A, możecie wnieść wartość dodaną oferując produkt specjalnie dopasowany do jego stylu życia. Biegacze dużo korzystają na regularnych wizytach w spa i masażach mięśni. Interesuje ich również dieta i zdrowe żywienie.

Na tym etapie można opracować spersonalizowany produkt uzupełniający polisę ubezpieczeniową Klienta A, obejmujący wizyty w spa, masaże i konsultacje dietetyczne.  Klient uzyskuje coś, co korzystnie wpłynie na jego zdrowie, a Wy być może sprzedaliście nowy produkt.

Klienci niskiego ryzyka, dbający o zdrowie, nie są jedynymi, dla których ubezpieczyciele mogą dopasowywać produkty. Przewlekle chorzy już teraz korzystają z technologii do kontaktów ze swoimi lekarzami i leczenia chorób.

Niezależnie od profilu klienta wystarczy wiedzieć, czego potrzebują, by dowiedzieć się, które spersonalizowane produkty powinny być sprzedawane.

Krok 3 Czerpanie korzyści

Teraz, gdy już mogliście dokładnie ocenić potrzeby klienta i sprzedać spersonalizowany produkt, możecie lepiej zarządzać ryzykiem, uzyskać oszczędności i cieszyć się z nowych zysków. Ubezpieczyciele będą pod mniejszą presją i będą mieli mniejsze pole do popełniania błędów przy tworzeniu polis, a klienci będą płacić za to, czego potrzebują.

Dostarczanie spersonalizowanych produktów również buduje zaufanie pośród klientów. Zamiast zgarniania korzyści ze składek ubezpieczyciele mogą teraz zmienić markę na dostarczającą dodatkową wartość, by klienci zachowali zdrowie, co zapobiegnie roszczeniom w przyszłości.

Dzięki większej ilości pieniędzy i lepszej reputacji współczesna firma ubezpieczeniowa może być przygotowana na przyszłość.

Mobilna technologia zdrowotna i duże zbiory danych spowodują, że branża ubezpieczeniowa może przejść istotną przemianę zarówno w zakresie działalności jak i marki. W ubezpieczeniach długo chodziło o świadczenie usług wyłącznie wtedy, gdy zdarzy się coś złego. Obecnie klienci mogą otrzymywać korzyści, które pomogą im zachować zdrowie, a ubezpieczycielom bardziej efektywnie wydawać pieniądze.

Choć reszta firm na świecie korzysta z transformacji dzięki cyfrowej rewolucji, to branża ubezpieczeniowa stoi przed wyjątkową szansą na gruntowną zmianę.

Niewątpliwie technologia pozwala dzisiejszym firmom ubezpieczeniowym działać lepiej niż kiedykolwiek.